zondag 29 maart 2015

Standby diensten

Hey Allemaal!

Sorry sorry sorry, Laris en ik hebben het beide erg druk gehad of misschien waren wij jullie zelfs wel een beetje vergeten (nee hoor grapje!) maar hierbij weer een blog!

Deze keer wilde ik jullie graag vertellen over het uitzitten van standby diensten (of kortweg standby's) behalve dat ze vaak erg onvoorspelbaar zijn, zijn ze voornamelijk erg lang en saai. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waar je vliegt kan je ze in allerlei maten en vormen op je rooster zien verschijnen. Bij EZY (vaktaal) hebben wij voor de AMS base (nog meer vaktaal) twee verschillende standby diensten.

De korte standby duurt 4 uur en de lange duurt langer dan 4 uur met een max van 8 uur. Deze kan je vroeg in de ochtend/nacht hebben maar ook in de avonduren. Standby's zijn echt heel erg onvoorspelbaar, zo word je in 1 maand drie keer opgeroepen voor vluchten en zo word je in drie maanden niet 1 keer opgeroepen. Er zijn natuurlijk heel veel regeltjes qua werk,- en rusttijden maar meestal is daar tijdens het 'bouwen' van je rooster al rekening mee gehouden.

Maar hoe werkt dat dan precies zo'n standby?
Nou eerst is het belangrijk om te weten hoe lang je hebt voordat je je moet aanmelden op de luchthaven. EZY is erg ruim met zijn oproep tijd. Bij de meeste airlines heb je 1 uur de tijd van het moment dat ze je bellen totdat je je mag aanmelden in de crewroom, maar EZY geeft ons gelukkig net iets meer tijd!
Dan is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe je lang er over doet vanaf het moment dat je de deur uitstapt,  vervolgens naar Schiphol rijdt, je auto parkeert (wat niet altijd gemakkelijk is!) vervolgens nog naar de crewroom wandelen etc. Ondanks dat ik zelf op 10 minuten afstand van het parkeerterrein woon, hou ik altijd rekening met ruim 45 minuten voordat ik in de crewroom ben.

Mocht je nog lekker liggen te slapen dan is het echt zwaar a-relaxed als je uit je standby wordt gebeld, maar ja het hoort bij het werk he. Dan heb je echt even nodig om wakker te worden en jezelf onder de douche te zetten om vervolgens je uniform aan te doen en je gezicht in de plooi te strijken.
Overdag kan je natuurlijk alvast je haar en make-up (voor de dames) doen en zorgen dat je uniform klaar ligt (dat is ook zeer aan te reden voor hele vroege standby diensten). Overdag is het makkelijker om ergens heen te gaan, zolang je je uniform meeneemt en je gemakkelijk naar Schiphol kunt rijden.

Hoe overleef ik zo'n standby dienst?
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken maar wanneer je weet voor welke vluchten je standby staat en hoe laat deze vertrekken... snap je hem al? Dit werkt natuurlijk niet als je voor Emirates of KLM werkt maar wanneer je bij een kleinere maatschappij zit dan kan je deze 'techniek' zeker toepassen. Zelf sta ik nooit op als ik een vroege standby heb, misschien komt het omdat ik dichtbij woon maar tenzij je echt ver weg woont haal je het vaak wel! Je crew weet vaak al dat er een standby'er is opgeroepen en die houden daar echt wel rekening mee.
Maar misschien staat Larissa hier anders in? Of heb jij misschien de ultieme standby tip, laat hem dan hieronder achter!
Maar goed hoe je de standby overleeft? Bedenk dat het werktijd is, dus spoor jezelf aan om iets nuttigs te doen zoals de safety manual doorlezen, leer een nieuwe taal of maak je huis schoon (mijn favo!)

Heb jij misschien een onderwerp wat je graag door ons behandeld ziet worden? Laat hieronder dan een berichtje achter!

Liefs Mieke

ps. standby sta je met een reden ;) er bestaan ook ad-hoc vluchten, voorbeeld: dan neem je een vlucht over van een andere airline omdat 1 van hun kisten kaduuk staat en ik kan uit ervaring vertellen dat je dit vaak niet ziet aankomen. Ga geen gekke dingen doen tijdens je standby, denk niet het laatste uur van ik word niet opgeroepen en ga al helemaal niet aan de alcohol... Want echt je weet het nooit! Zo oma heeft gesproken!

pps. trouwens weet je wat wel leuk is aan een korte vroege standby... als je niet wordt opgeroepen heb je lekker een vrije dag! Vooral in de zomermaanden totaal niet verkeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten