Hoi allemaal,
Deze keer neem ik jullie mee naar Londen Luton
daar volgde ik de easyJet training, want dat het werk van een flight attendant
uit meer bestaat dan koffie inschenken zal je hopelijk niet verbazen.
Ik werd door mn vader op Schiphol gedropt met
een overvolle koffer en een overvolle trolley, nadat ik had ingecheckt en door
de security heen was kwam ik een groepje ‘vage bekenden’ tegen. Deze mensen had
ik leren kennen of gezien tijdens de assessment day, na een kort voorstelrondje
hadden we al snel een leuk gesprek met elkaar. Het vliegwereldje heeft toch wel
iets bijzonders want iedereen lijkt elkaar te kennen! De ‘ooh heb je daar
gevlogen, ken je die en die’ vliegen je om de oren.
Met zn achten vlogen we vanuit Amsterdam naar
Luton, waar we in een hotel werden gedropt. Tijdens de training moest je een
kamer delen met iemand van hetzelfde geslacht. In mijn geval had ik erg veel
mazzel en zat ik samen met een hele gezellige meid. We waren beide even rommelig/netjes,
zijn ook nog eens erg grappig, hadden alles al vrij snel verdeeld (ik in het
grote bed, zij eiste al snel de badkamer op) en hielden allebei van thee.
Vooral dat thee-gebeuren sleepte ons er toch wel doorheen. Want het is toch een
stuk gezelliger als iemand spontaan een kopje thee voor je zet en er zelf ook
eentje mee drinkt, dan dat je in je eentje zit weg te kwijnen bij een eenzaam
kopje thee.
Na de medical (medische keuring – ogen, oren,
bloeddruk etc) begon op dinsdag de training. We kregen een introductie over hoe
de training eruit zou komen te zien en ook wat informatie over het bedrijf
zelf. Daarna moesten we in groepjes naar de uniform afdeling en kregen we
meteen ons uniform mee. Gelukkig konden we daar nog even passen want Engelse maten
verschillen toch van onze eigen maten.
Het eerste ‘echte’ gedeelte van onze training bestond uit SOP’s en
SEP’s, de beroemde Standard Operating
Procedures en Standard Emergency Procedures. Hier leer je onder andere hoe je
een vliegtuigdeur moet openen, wat je doet tijdens het boarden, welke
commando’s je moet roepen als je een evacuatie hebt, hoe je een bepaalde brand
moet blussen en nog heel erg veel meer!
Ook ga je tijdens deze dagen naar het zwembad voor de wet drill, je moet
namelijk bewijzen dat je kan zwemmen, je leert hoe het is om te zwemmen met een
zwemvest aan en je oefent de foetus positie in het water. Je gaat ook naar de
luchthaven waar je een aircraft visit gaat doen.
Tijdens de visit loop je een rondje om het
vliegtuig, ga je de cockpit in, ga je alle safety equipement aan boord bekijken
zoals de first aid kit. Leer je hoe de interphone en het PA systeem werkt
(hiermee worden de speeches gedaan) m aar oefen je ook een overwing briefing.
Wanneer je nog nooit hebt gevlogen dan heb je nu waarschijnlijk al zoiets van
dat is best wel veel, geloof mij maar, het is nog heel veel meer dan dat! De
training (ini – initial) wordt als heel erg pittig ervaren en je sociale
leventje staat echt even op non-actief.
De volgende keer zal ik jullie meenemen naar
het volgende deel van de training ;-) want anders wordt dit blogartikel toch
wel heel erg lang.
Liefs Mieke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten