woensdag 31 december 2014

Ik ben een cliché

Als mensen het horen beginnen ze vaak ook hard te lachen. De opmerking: “hoe kan het ook anders?” hoor ik ook vaak genoeg. Waarom dan zul je je afvragen? Ik ben een cliché omdat ik een relatie heb met een piloot. Dit fenomeen komt inderdaad veel voor in de luchtvaart. Maar is het niet zo dat op iedere werkplek mensen verliefd worden op elkaar? Je brengt er tenslotte het grootste deel van de tijd door.

Het valt me wel op dat mensen wel een heel romantisch beeld hebben van relaties die tijdens het vliegen ontstaan. Dan heb ik het met name over het beeld van gezellig samen op stop op een tropisch eiland. Of tijdens lange nachtvluchten waar je hele gesprekken met elkaar hebt in de cockpit terwijl je onder je de mooi verlichte steden voorbij ziet glijden. Ik zal niet ontkennen dat dit allemaal gebeurt, maar is geen één werkplek een broedplek van (ontluikende) romances?

Alleen hebben mijn piloot en ik beroepsmatig nog nooit een meter samen gevlogen. We hebben elkaar heel modern via internet leren kennen. Natuurlijk kwamen we er al vrij snel achter dat we een gemeenschappelijke liefde voor de luchtvaart hebben. Iets waar we tijdens onze eerste date ook uitgebreid ook uitgebreid over hebben gepraat. Niet alleen tijdens onze eerste date, maar nog steeds kunnen we heerlijk over luchtvaart gerelateerde dingen praten. Hele discussies hebben we over het vliegen en procedures. Hij vanuit zijn oogpunt als piloot en ik vanuit het oogpunt van de cabine. Dankzij deze discussies hebben we allebei meer inzicht in de gang van zaken in onze delen van het vliegtuig. Dat neemt niet weg dat ik thuis weiger koffie voor hem te zetten. Dat wordt tijdens zijn werk al voor hem gedaan door de stewardessen, nu mag hij het mooi zelf doen.

Onderdeel van zijn van een cliché vind ik alleen maar ontzettend leuk! De reacties van mensen als ze horen dat we nog nooit samen hebben gevlogen zijn zo leuk. Ook heb ik nu een partner die snapt dat ik soms gewoon even helemaal niks wil doen tijdens mijn vrije dag. Soms heb je daar behoefte aan omdat het vliegen zo veeleisend is. Hij kookt ook altijd heel lief het avondeten als ik daar geen puf voor heb. Als ik ’s nachts thuis kom word hij speciaal even wakker om mijn verhalen over wat ik nu weer heb meegemaakt aan te horen. Ook legt hij als het koud is een warme kruik bij het voeteneinde voor me neer. Niks is vervelender dan doodmoe thuiskomen en  niet kunnen slapen omdat je het koud hebt. Nou ben ik al een koukleum maar dat uniform maakt het er niet beter op.

Nou zitten er ook wel nadelen aan het hebben van een relatie met een piloot. Iets wat we voor lief nemen en ook begrijpen omdat we elkaars wereld helemaal snappen. Verjaardagen en andere feestdagen moeten we soms missen of we moeten er alleen naartoe. Het plannen van uitjes is ook niet altijd even makkelijk. Dit alles wordt alleen nog maar moeilijker als je allebei in een ander land werkt. Mijn vriend werkt voor een Engelse maatschappij en zit daarvoor in Engeland. Het kan daardoor gebeuren dat we elkaar in twee weken maar anderhalve dag zien omdat hij dan naar huis kan komen. Dan moeten we het geluk hebben dat ik ook nog vrij ben.


Dat alles mag de pret niet drukken, want als we elkaar kunnen zien en dingen ondernemen genieten we er des te meer van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten