maandag 5 januari 2015

Wat gebeurde er nadat ik was aangenomen?

Hey all!

Als je het vorige stukje hebt gelezen dan weet je dat ik in de holdpool voor Amsterdam was geplaatst. Ik stond dus vanaf 9 september op de wachtlijst om te gaan beginnen bij easyJet. Nu moest ik wachten op het belletje waarin ik een startdatum zou krijgen om te beginnen met de opleiding.

Erg lang hoefde ik niet te wachten op een datum, want op 25 september kreeg ik een telefoontje van easyJet! Ik mocht beginnen met de training op 2 december in Londen Luton, deze training duurt 3 weken en zij zouden een gedeelde hotelkamer regelen voor die periode. Nu moest ik mijn 5 jarige werkgeschiedenis doorgeven en de medische vragenlijst invullen.

Voordat je in Engeland aan de slag kan in de luchtvaart is het van belang dat je wordt gescreend. Dit gebeurd op een andere manier dan in Nederland, waar ze voornamelijk kijken  naar wie je vader, moeder, broer, partner, buurman en kapper etc zijn. In Engeland willen ze kortgezegd weten hoe je de afgelopen 5 jaar aan je geld bent gekomen en wat je hebt uitgespookt.

De firma die mijn zaak behandelde heet Backcheck, ik kreeg een behoorlijke vragenlijst die ik moest invullen. Alle gegevens van mijn vorige werkgevers moest ik doorgeven, de gegevens van opleidingen, de gegevens van mijn moeder, gegevens van 2 vriendinnen die als referentie zouden kunnen worden gebruikt. Ook moest ik een VOG (verklaring omtrent goed gedrag) aanvragen, mijn paspoort inscannen en nog heel veel meer. Dit is voor ons in Nederland zeer ongebruikelijk en het was een heel intens project.

Ik kreeg met regelmaat mailtjes en belletjes van Backcheck met de mededeling dat ze bepaalde gegevens nodig hadden, Of bedrijven die niet mee wilden werken en dat ze wilden weten welke vriendin ze konden aanschrijven om te bevestigen dat ik daar had gewerkt uiteraard in combinatie met jaaropgaves, belastingpapieren etc.

Ongeveer twee weken voordat de training begon, kreeg ik de e-learning toegestuurd. Dit bestond uit meerdere onderdelen waar onder EHBO, customer service en dangerous goods (gevaarlijke middelen). Er ging best wat tijd in zitten om elk onderdeel te leren en de testen positief af te sluiten. Maar uiteindelijk toch gehaald, ik had de mazzel dat ik een maand vrij was om alles te kunnen regelen voor easyJet.

Daarna begon natuurlijk het inpakken van mijn koffer, want moet je allemaal meenemen?! Behoorlijk veel! O.a. mijn buitenschoenen (stewardessen hebben buitenschoenen met een hogere hak en boord/cabin schoenen deze zijn wat platter en worden gebruikt tijdens de vlucht zelf). allerlei papierwerk, bikini (wet drill) en heeel veel nette kleding.

Toen was het moment daar en brak de dag aan waarop mijn vlucht zou vertrekken naar London Luton.

Volgende keer vertel ik jullie alles over de training.

Tot snel!

Liefs Mieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten