zondag 11 januari 2015

Het grote trainingsverhaal deel 1

Hoi allemaal,

Deze keer neem ik jullie mee naar Londen Luton daar volgde ik de easyJet training, want dat het werk van een flight attendant uit meer bestaat dan koffie inschenken zal je hopelijk niet verbazen.
Ik werd door mn vader op Schiphol gedropt met een overvolle koffer en een overvolle trolley, nadat ik had ingecheckt en door de security heen was kwam ik een groepje ‘vage bekenden’ tegen. Deze mensen had ik leren kennen of gezien tijdens de assessment day, na een kort voorstelrondje hadden we al snel een leuk gesprek met elkaar. Het vliegwereldje heeft toch wel iets bijzonders want iedereen lijkt elkaar te kennen! De ‘ooh heb je daar gevlogen, ken je die en die’ vliegen je om de oren.

Met zn achten vlogen we vanuit Amsterdam naar Luton, waar we in een hotel werden gedropt. Tijdens de training moest je een kamer delen met iemand van hetzelfde geslacht. In mijn geval had ik erg veel mazzel en zat ik samen met een hele gezellige meid. We waren beide even rommelig/netjes, zijn ook nog eens erg grappig, hadden alles al vrij snel verdeeld (ik in het grote bed, zij eiste al snel de badkamer op) en hielden allebei van thee. Vooral dat thee-gebeuren sleepte ons er toch wel doorheen. Want het is toch een stuk gezelliger als iemand spontaan een kopje thee voor je zet en er zelf ook eentje mee drinkt, dan dat je in je eentje zit weg te kwijnen bij een eenzaam kopje thee.

Na de medical (medische keuring – ogen, oren, bloeddruk etc) begon op dinsdag de training. We kregen een introductie over hoe de training eruit zou komen te zien en ook wat informatie over het bedrijf zelf. Daarna moesten we in groepjes naar de uniform afdeling en kregen we meteen ons uniform mee. Gelukkig konden we daar nog even passen want Engelse maten verschillen toch van onze eigen maten.  Het eerste ‘echte’ gedeelte van onze training bestond uit SOP’s en SEP’s, de  beroemde Standard Operating Procedures en Standard Emergency Procedures. Hier leer je onder andere hoe je een vliegtuigdeur moet openen, wat je doet tijdens het boarden, welke commando’s je moet roepen als je een evacuatie hebt, hoe je een bepaalde brand moet blussen en nog heel erg veel meer!  Ook ga je tijdens deze dagen naar het zwembad voor de wet drill, je moet namelijk bewijzen dat je kan zwemmen, je leert hoe het is om te zwemmen met een zwemvest aan en je oefent de foetus positie in het water. Je gaat ook naar de luchthaven waar je een aircraft visit gaat doen.

Tijdens de visit loop je een rondje om het vliegtuig, ga je de cockpit in, ga je alle safety equipement aan boord bekijken zoals de first aid kit. Leer je hoe de interphone en het PA systeem werkt (hiermee worden de speeches gedaan) m aar oefen je ook een overwing briefing. Wanneer je nog nooit hebt gevlogen dan heb je nu waarschijnlijk al zoiets van dat is best wel veel, geloof mij maar, het is nog heel veel meer dan dat! De training (ini – initial) wordt als heel erg pittig ervaren en je sociale leventje staat echt even op non-actief.

De volgende keer zal ik jullie meenemen naar het volgende deel van de training ;-) want anders wordt dit blogartikel toch wel heel erg lang.

Liefs Mieke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten