zondag 12 april 2015

Financiële uitdaging: Het begin

Hey!

Besparen, besparen en nog eens besparen dat zijn de enige woorden die nog door mijn hoofd galmen. Ik wil jullie graag meenemen op de eerste stapjes van mijn avontuur.

Ik heb een paar dingen voor mijzelf op een rijtje gezet om het wat overzichtelijker te maken.

- elke woensdag is payday en krijg ik 50 euro contant
- plastic geld is voor noodgevallen
- contant geld geeft je een beter overzicht 
- prijzen vergelijken dmv apps zoals 'reclamefolders'
- er is echt niets mis met de fiets pakken

Via de app 'reclamefolders' kan je alle folders bekijken die er momenteel uit zijn. Erg handig om prijzen te vergelijken bij supermarkten, maar ook om te kijken waar wasmiddel in de aanbieding is (ik kan alleen tegen 1 bepaald merk - ja het leven in een hotel was niet altijd even makkelijk - JEUK). En op deze manier maak ik een boodschappenlijstje, het vraagt wel om een aanpassing. Want meestal sprong ik in de auto en ging ik naar de Albert Heijn om m'n boodschappen te doen. Ik was altijd wel bewust met hetgeen ik kocht en liep ook gerust naar de C1000 als daar wat interessante dingen in de aanbieding waren. Maar vervolgens spendeerde ik gerust een paar tientjes extra aan eten wat ik vervolgens weg gooide omdat ik geen tijd had om het op te eten. CONFESSION m'n ogen waren (verleden tijd?) groter dan mijn maag en in sommige gevallen ook mijn logisch denkvermogen.

Nu maak ik dus een boodschappenlijstje waar ik per winkel opschrijf wat ik ga kopen en hoeveel het kost. Zo weet ik ook hoeveel ik moet afrekenen en kom ik niet voor verrassingen te staan. Kom maar op met de uitdaging! Niet alleen besparen op geld maar vooral ook bezuinigen op verspilling.

Puur uit gemak en luiigheid stap ik met liefde in mijn autootje om naar de buurtsuper te rijden (4 minuten lopen ofzo... juist) met de smoes dat ik zo moe ben of omdat het rot weer is. Aan die instelling moet ik dus echt iets gaan veranderen want ik heb simpelweg geen geld meer voor deze fratsen de komende tijd.

Tijd om met de billen bloot te gaan en mijn eigen rare gewoontes onder ogen te komen en ze aan te pakken. Ergens klinkt er een stemmetje dat vertelt dat het allemaal nergens voor nodig is etc. Maar ik heb mezelf een mooi doel gesteld. Hoe meer ik kan besparen, hoe groter de kans is dat ik op vakantie kan naar Curaçao en hoe minder ik in de problemen kom als m'n auto plotseling stuk gaat.

Doe jij ook al mee aan de uitdaging? Welke uitdaging heb jij jezelf gegeven? Of vind jij het complete onzin? Laat het weten in een reactie hieronder!

Liefs,

Zuinige Mieke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten